Het plan om de haven van Antwerpen uit te breiden dat Vlaams minister van mobiliteit Ben Weyts (N-VA) eerder deze week onverwacht bekendmaakte, ontlokt zowel kritische als gematigd positieve reacties.

Marc Van Peel (CD&V), de Antwerpse schepen voor de haven, noemt het plan van Weyts een stap in de goede richting. Toch blijft hij de voorkeur geven aan het uitgegraven van het Saeftinghedok over de volledige aanvankelijk voorziene lengte én de aanleg van een containerterminal langs de noordkant ervan. Het Antwerpse havenbedrijf zit op dezelfde lijn.

Volgens Actiegroep Doel 2020 negeert Weyts alle bezwaren die tijdens eerdere overlegmomenten waren geopperd, inbegrepen die van zijn eigen ambtenaren. Ze hebben de indruk dat de reders de pen hebben vastgehouden. De actievoerders vrezen dat een klein Saeftinghedok slechts een startpositie is om uiteindelijk toch het dok met maximale afmetingen te bouwen.

Wouter Van Besien, kopman van Groen tijdens de komende Antwerpse gemeenteraadsverkiezingen, kijkt over de grenzen van het havengebied heen. 'Het plan Weyts realiseert wel extra containercapaciteit, maar er zijn geen plannen om die containers vervolgens vlot uit de haven te krijgen', aldus Van Besien. 'Dit betekent een enorme toename van het aantal vrachtwagens op de Antwerpse Ring. Het is totaal onduidelijk waar al dit extra vrachtverkeer naar toe moet.' Hij ziet in de light-versie van het Saeftinghedok een rookgordijn. 'De minister kiest nu zogezegd voor 'een beperkt Saeftinghedok' met alleen langs de zuidkant een containerterminal. Die strategie is nogal doorzichtig. Het staat in de sterren geschreven wat er vervolgens gaat gebeuren. Het zal niet lang duren voor ook de noordkant in het vizier komt en er ook daar een terminal wordt gebouwd.'

Van Besien denkt dat er opties bestaan die veel meer toekomstmuziek hebben. 'Zoals investeren in maakindustrie, waardoor we veel meer jobs zullen winnen en een nauwere samenwerking met andere havens zoals Zeebrugge en Rotterdam.'

Weyts wacht nu op een milieueffectenrapport. Dat zou einde maart op tafel moeten liggen. Daarna zullen hij en zijn Vlaamse collega-ministers de knoop doorhakken. Doordat hij zijn eigen plan betitelt als een van de mogelijke scenario behoudt hij nog flink wat politieke speelruimte.

Laatst gewijzigd: