Het wegvervoer in en door Duitsland steeg vorig jaar 3,3%. Op het wegennet waarop tol moet worden betaald, werden 33,6 miljard kilometers afgelegd.

Dat blijkt uit cijfers van het Bundesamt für Güterverkehr (BAG). Het BAG meet de verkeersintensiteit op het wegennet waarop door vrachtverkeer 'Maut' moet worden betaald. Deze kilometerheffing geldt op alle autosnelwegen en op een belangrijk deel van de Bundesstrassen.

Het vervoer met Duitse vrachtauto's nam 0,4% toe tot 19,3 miljard kilometer, maar verloor opnieuw terrein aan buitenlandse voertuigen. Die reden 7,7% meer kilometers, in totaal 14,3 miljard kilometer, goed voor een aandeel van 42,6% van alle op tolwegen gereden kilometers.

De grootste niet-Duitse vervoerder op Duitse tolwegen is al jaren Polen, met vorig jaar een aandeel van 16,1%. Tsjechië kwam in 2017 aan een aandeel van 4,1% en Roemenië maakte in Duitsland 3,5% van de truckkilometers.

Het Nederlandse aandeel bedroeg 2,9%. Nederland was enkele decennia geleden nog verreweg de grootste niet-Duitse wegvervoerder in Duitsland. Het moet nu dus genoegen nemen met de vierde plaats, gevolgd door Hongarije (2,1%), Litouwen, Slowakije, Bulgarije en Slovenië.

Het vervoer in en door Duitsland wordt al jarenlang steeds duurzamer, omdat voertuigen die relatief weinig broeikasgassen uitstoten een lager toltarief per kilometer betalen. In 2017 werden met trucks uit de milieuklasse Euro VI en EEV 67,2 van alle kilometers afgelegd.

Voertuigen van de categorie Euro V legden 28,3% van de kilometers af. Nog slechts 4,5% van de kilometers op tolwegen worden gereden met trucks tot en met de categorie IV. In de meeste gevallen gaat het om oudere voertuigen die bijvoorbeeld voor de bouwnijverheid werken.

Laatst gewijzigd: 30 januari 2018 12:07