Het aantal Euro-6 voertuigen is de afgelopen anderhalf jaar fors gestegen op de Belgische wegen. Belangrijke oorzaak hiervan is de kilometerheffing.

Momenteel zit meer dan de helft van de trucks in de Euro-6 categorie, de schoonste van alle Euro-categorieën. Dat aandeel was anderhalf jaar geleden, bij invoering van de trucktol, nog 29%. Dat schrijft het Belgisch dagblad De Standaard.

De kilometerheffing in België is zó geregeld dat hoe vervuilender de truck, hoe meer je als chauffeur moet betalen. Wel valt bij de cijfers een kritische kanttekening te plaatsen. De nieuwe Euro-6 voertuigen zijn in de plaats gekomen van vooral Euro-5 trucks, de op een na schoonste variant. Het aandeel daarvan daalde namelijk van 50 naar 36%. De Euro-4 en Euro-3 vrachtwagens hebben ieder nog ongeveer 5%. De andere categorieën hebben minder dan 1% marktaandeel.

Minister van Mobiliteit Ben Weyts is opgetogen over de ontwikkelingen. Een grootschalige overstap naar Euro-6 was ook wat de bewindsman voor ogen had bij invoering van de maatregel. Doordat steeds meer schonere trucks op de Belgische wegen rijden, dalen de tolinkomsten overigens wel. Al neemt Weyts dat voor lief.

Overigens is in België tussen Euro-5 en Euro-6 pas sinds begin dit jaar een verschil in heffing. Het vermoeden bestaat dat veel transporteurs hebben voorgesorteerd op dit verschil en vorig jaar alvast hun nieuwe Euro-6 trucks hebben besteld. Daarnaast speel waarschijnlijk mee dat de schoonste voertuigen uiteraard ook minder brandstof verbruiken, wat sowieso al tot lagere uitgaven leidt.

Laatst gewijzigd: 29 januari 2018 12:04