Duitsland investeert de komende jaren ruim 400 miljoen euro in het spoornet, om dit voor goederentreinen met een lengte van 740 meter geschikt te maken.

Dat zegt de Allianz pro Schiene te hebben vernomen van het bondsverkeersministerie. Goederentreinen van 740 meter lengte zijn de huidige standaard in de Europese Unie, maar in veel landen zijn emplacementen en inhaalsporen er nog niet op berekend.

De nu in Duitsland voorgenomen investeringen worden toegejuicht door operators als DB Cargo, het Zwitserse SBB Cargo en Hamburger Hafenbahn. Topman Roland Bosch van DB Cargo voorziet een 'duidelijke productiviteitsgroei' in het spoorgoederenvervoer. De prijs- en kwaliteitsverhouding in vergelijking met het wegvervoer zal er volgens hem op vooruitgaan.

In het vervoer door de Alpenlanden wordt gestreefd naar goederenvervoer met 900 meter lange treinen. Technisch zijn de nieuwe basistunnels in Zwitserland al geschikt voor treinen met een lengte van anderhalve kilometer. In heel Europa moeten sporen in elk geval in 2030 treinen van 740 meter kunnen verwerken.

Laatst gewijzigd: 04 januari 2018 12:06