Havenbedrijf Antwerpen gaat zeven projecten ondersteunen, die ervoor moeten zorgen dat jaarlijks 250.000 vrachtwagenritten worden vermeden.

De havenbeheerder en de Vlaamse regering dragen gezamenlijk bijna drie miljoen euro bij. Het gaat zowel om projecten om lading van de weg naar water en spoor over te hevelen als om lege ritten te vermijden. Topman Jacques Vandermeiren zegt dat het Havenbedrijf zo een bijdrage wil leveren aan het terugdringen van de files, bovenop de investeringen in extra infrastructuur.

Het gaat om de volgende projecten:
* DP World: shift naar spoor. De terminal operator wil nieuwe spoordiensten aantrekken en bestaande verbeteren. Het aandeel van het spoor moet naar 10%, goed voor een besparing van 50.000 vrachtwagenritten per jaar.
* Delcatrans: shift naar binnenvaart. Deze multimodale logistieke dienstverlener ontwikkelt een reeferplatform om onder meer diepvriesgroenten en aardappelproducten via zijn River Terminal in Wielsbeke over water te vervoeren. Op papier goed voor een vermindering van 5.400 ritten per jaar. 
* Hakka NV: vermijden van lege vrachtwagenritten. Deze beheerder van een digitaal platform voor de trucksector verwacht dat toepassing van een nieuwe applicatie maar liefst 120.000 lege ritten per jaar kan besparen.
* Port-Liner Holding hybride binnenschepen. Deze Nederlandse partij wil de komende jaren vijf hybride binnenschepen bouwen en inzetten tussen de terminal De Kempen in Zuid-Nederland en Antwerpen. Modal shift winst: 23.000 ritten per jaar.
* Danser: innovatie in de binnenvaart. De introductie van een hub & spoke concept langs het Kanaal Brussel-Schelde en de introductie van een corridorsysteem tussen Noord-Frankrijk en Antwerpen kan 26.000 ritten per jaar schelen.
* Euroports Inland Terminals (EIT): directe spoorverbinding naar Luik. Met een nieuwe spoordienst tussen Luik (Ile Monsin) en Antwerpen met twee vertrekken per week, denkt EIT 16.200 ritten per jaar over te kunnen nemen.
* Slovak Shipping and Ports: spoorverbinding naar Bratislava. Deze terminal operator wil vanaf de tweede helft van 2018 twee keer per week tussen Bratislava en Antwerpen gaan rijden. Dat zou 6.000 ritten per jaar moeten besparen.

Laatst gewijzigd: 07 december 2017 17:02