Europese expediteurs voorzien ook voor de rest van dit jaar toenemende ladingvolumes, zowel op het land als ter zee en in de lucht. In oktober hadden vervoerders het alvast drukker dan vorig jaar.

Dat wijst de jongste 'European Freight Forwarding Index' van Danske Bank uit. Het panel van expediteurs zette de index voor de ladingvolumes in die maand op 60. Elk getal boven de 50 wijst op groei.

In dezelfde maand vorig jaar bedroeg de index 56. Dus was er in oktober dit jaar vergelijkenderwijs meer werk aan de winkel. Voor de laatste maanden van het jaar zijn de expediteurs optimistisch. De verwachtingsindex voor december kwam uit op 62. Voor december vorig jaar was de stand van deze index 57.

Het gaat bij alle modaliteiten goed, althans waar het de ladingvolumes betreft. Het wegvervoer scoorde voor oktober een index van 62. Voor december is de verwachtingsindex 60, wat nog steeds op een aanzienlijke ladinggroei duidt.

Nog optimistischer zijn de expediteurs over de zee- en luchtvracht. De zeevrachtindex voor oktober kwam op 61, de verwachtingsindex voor december op 67. In de luchtvracht bedroeg de index voor oktober 63 en de verwachtingsindex voor december bereikte een stand van 69, wat betekent dat de vrachtplatforms het superdruk krijgen en luchtvrachttruckers hun borst kunnen natmaken.

Europees gezien zijn de verschillen intussen groot. In de Benelux was de index voor oktober 70, met een verwachtingsindex van 80 voor december. In het Verenigd Koninkrijk kwamen beide indices op 80 uit: van de 'Brexit' is in dat land kennelijk nog geen sprake

De Oost-Europese indices stonden op respectievelijk 80 en 60. De Duitse indices bleven echter bij 39 steken voor zowel oktober als december. Dat is moeilijk verklaarbaar, want de kerstman heeft het ook in Duitsland druk genoeg met de 'Weihnachten' en met de Duitse export gaat het ook nog steeds behoorlijk.

Laatst gewijzigd: 30 november 2017 11:54