In een proefproject onderzoekt bouwmaterialenfabrikant Knauf-Isolava de rendabiliteit van palletvervoer over het water, als alternatief voor het traditionele goederenvervoer over de weg.

In dit project werkt Knauf samen met de Vrije Universiteit Brussel. In 2016 vervoerde Knauf 422.289 ton (half)afgewerkte producten en ruwe materialen per binnenschip. Dat was goed voor 325 transporten over het water en ruim 14.000 vrachtwagens minder op de baan.

De transporten vanuit de fabrieken in Wielsbeke en Engis naar Brussel worden vooral uitgevoerd door de Oorderdam van Shipit. Die heeft een kraan aan boord, zodat de schipper zelf kunnen instaan voor het aan wal zetten van de palletten met gipsblokken. Het vaart voor Knauf ook tussen Wielsbeke en Utrecht.

'Het vervoer van bulkgoederen en containers over het water is al een trend, maar palletvervoer is dat nog niet', zegt Antoon Desmet, hoofd logistiek bij Knauf. 'Ook in onze buurlanden is dit zo, alleen Parijs vormt een uitzondering. Vermoedelijk zullen de meeste producenten van bouwmaterialen palletvervoer per binnenvaart pas overwegen als de financiële gevolgen van de congestie van het wegverkeer nog groter worden.' Volgens Desmet is dit gewoon een kwestie van tijd. 'Wij anticiperen daarop.'

'In palletvervoer van kade tot kade kan de binnenvaart volwaardig concurreren met het wegvervoer. Dat geldt ook voor werven op korte afstand van het water. Het probleem vormt zich bij afzetplaatsen die aanzienlijk verder liggen en waar bijkomend transport voor hogere kosten zorgt. Een grote hulp zijn de zogenaamde bouwmaterialendorpen in havens, die als hub dienen.'

In de haven van Brussel, waar bouwmaterialen de belangrijkste transportfractie vormen, zijn al twee dergelijke stedelijke overslagcentra, ingericht. De infrastructuur is nu al voldoende ruim om twee keer her huidige aanvoervolume te verwerken. Bovendien gaat de haven op drie andere plaatsen extra laad- en lospunten aanleggen en bijkomende hangars bouwen.

Laatst gewijzigd: 30 november 2017 11:21