De proeven met ecocombi’s (LZV’s) wordt vanaf begin volgend jaar aanzienlijk uitgebreid in Vlaanderen met het ‘basisnetwerk’ aan wegen, waaronder snelwegen.

Ook grensoverschrijdend goederenverkeer wordt mogelijk voor Nederlandse vervoerders. Dat staat in het ontwerpbesluit over het tweede proefproject met de LZV van de Vlaamse minister Ben Weyts van Mobiliteit. De tekst ligt nu bij de Raad van State voor advies.

Nu is de proef met de LZV nog beperkt tot één traject in Vlaanderen. Doordat de vergunningseisen aan de wegvervoerders uiterst streng zijn, rijden er nu slechts twee ecocombi’s rond in Vlaanderen.

Voor het tweede proefproject worden de voorwaarden aanzienlijk versoepeld. Minister Weyts wil een basisnetwerk van wegen aanbieden, waarover alle LZV’s kunnen rijden. Het gaat daarbij om alle snelwegen en zogenoemde aantakkingstrajecten naar bijvoorbeeld havens. In het tweede proefproject heeft een looptijd van zeven jaar.

Laatst gewijzigd: 22 november 2017 12:20