Wegvervoerder Brinkman Trans Holland uit Emmen, die veel rijdt voor Ikea, houdt zich nauwelijks aan de wet. Dat concludeert de FNV uit een rapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

FNV Transport en Logistiek heeft door een beroep op de Wet Openbaarheid Bestuur inzage gekregen in een het ILT-rapport. De inspectiedienst constateert dat Brinkman rij- en rusttijden van chauffeurs onvoldoende bijhoudt en illegale cabotageritten laat uitvoeren.

Soms worden ritten zonder transportvergunning uitgevoerd en worden 'schijnzelfstandigen' ingezet, chauffeurs die zogenaamd zelfstandigen zonder personeel zijn, maar feitelijk zuiver in opdracht van Brinkman werken. Verder zouden, aldus het door de FNV geopenbaarde ILT-rapport, buitenlandse chauffeurs ingezet uit landen als Oekraïne, Moldavië en Polen.

Die bivakkeren illegaal in hun cabines. De inspectiedienst stelt voor dit feit tot boetes over te gaan en heeft een aantal overtredingen aangegeven bij het Openbaar Ministerie. De ILT onderzocht ook een zusterbedrijf van Brinkman, AST Fresh, en vestigingen van het bedrijf uit Emmen in Zweden en Polen.

Er hangt Brinkman bijna een miljoen euro aan boetes boven het hoofd, zegt bestuurder Edwin Atema van FNV-Stichting VNB. Deze stichting onderzoekt ondeugdelijke praktijken in het wegvervoer. Atema baseert zich op de 'boetecatalogus' van de ILT. Maar in de praktijk kunnen de boetes volgens Atema veel lager uitpakken.

'Ook in deze zaak zien we weer dat er geen boetes worden uitgedeeld voor het laten bivakkeren van Oost-Europese chauffeurs in hun cabine. Daarop staat 1500 euro boete, maar de overheid vertikt het om die op te leggen. Nederland huisvest veel bedrijven zoals Brinkman. Het niet toepassen van de bestaande handhavingsmiddelen is een aansporing voor de bedrijven om door te gaan met hun mensonterende en marktondermijnende praktijken', aldus Atema.


Laatst gewijzigd: 13 november 2017 12:20