In de eerste negen maanden is Lineas Intermodal met zijn spoordienst tussen de Antwerpse Linker- en Rechteroever erin geslaagd 25.000 vrachtauto's met containers van de drukke Ring te halen.

Er was een groei van het spoorvervoer, onder de naam LoRo (Linkeroever-Rechteroever), van 55% in vergelijking met de eerste negen maanden van vorig jaar.

De helft van de containers die via het spoor over de Schelde worden getransporteerd, zetten bovendien hun reis naar internationale bestemmingen per trein voort.

De Antwerpse Ring kent ernstige congestie en dat probleem kan de komende maanden, zegt Lineas, nog in hevigheid toenemen door een aantal infrastructuurwerken. Daarom begon Lineas Intermodal vorig jaar april de spoordienst die de haven en het achterland verbindt.

Lineas denkt dit jaar 35.000 containers per trein tussen de Linker- en de Rechteroever over te brengen. Het aansluitende internationale vervoer groeit sterk. Lineas verzorgt dit spoorvervoer met zijn Green Xpress Network, naar onder meer het Midden-Duitse Ludwigshafen en bestemmingen in onder meer Zwitserland, Oostenrijk, Tsjechië en Zweden.

Lineas is een afsplitsing van de NMBS en tegenwoordig voor 69% in handen van durfinvesteerder Argos Soditic. Het bedrijf telt 1900 werknemers en behaalt een omzet van 500 miljoen euro. Het hoofdkantoor staat in Brussel, er zijn ook vestigingen in Nederland, Frankrijk, Duitsland en Italië. Lineas beschikt over ruim tweehonderd locomotieven en 7000 wagons.

Laatst gewijzigd: 19 oktober 2017 15:00