Vlaanderen gaat vier extra spitsstroken uitstippelen op zijn snelwegen. Minister van mobiliteit Ben Weyts (N-VA) hoopt hiermee het almaar grotere fileprobleem te kunnen verzachten.

Spitsstroken zijn stroken van bestaande pechstroken, waarop tijdens bepaalde uren toch verkeer is toegestaan. Die timing wordt aangeduid op dynamische informatieborden. De banen zijn herkenbaar aan de tien meter lange zijstrepen op het wegdek. Momenteel bestaan er al drie dergelijke stroken: op de E313 tussen Antwerpen-Oost en Ranst, op de E40 tussen Sterrebeek en Bertem en op de E19 tussen Antwerpen-Noord en Sint-Job-in-'t-Goor.

Weyts plant de extra spitsstroken op de E17 (tussen De Pinte en Gent-Zwijnaarde, op de E314 tussen Wilsele (Leuven) en Aarschot, op de E40 tussen Groot-Bijgaarden (Brussel) en Affligem Aalst) en op de E313 tussen Beringen en Lummen. Voor de aanleg ervan trekt hij 64 miljoen euro uit. De werkzaamheden omvatten dan ook veel meer dan het schilderen van strepen. Op sommige plaatsen zijn nieuwe vangrails en geluidsschermen noodzakelijk, een waterbuffering of aanpassingen aan rioleringen, bruggen en wegen.

De aanbestedingsprocedure voor De Pinte-Zwijnaarde is bezig. De werkzaamheden zullen, afhankelijk van het weer, in het laatste kwartaal van 2017 of in de eerste helft van 2018 plaatsvinden, hoofdzakelijk ’s nachts. Het Agentschap Wegen en Verkeer bereidt de spitsstrook Wilsele-Aarschot voor. De werkzaamheden moeten er in 2018 van start gaan.

'We streven naar een afronding in 2019, maar de timing is wel afhankelijk van heel wat factoren en de procedures die nog moeten worden doorlopen', zegt Weyts. 'Voor de E313 Beringen-Lummen staat dit najaar de aanbesteding gepland. De uitvoering is voorzien in 2018.' Dit najaar wordt ook de studieopdracht aanbesteed voor Groot-Bijgaarden-Affligem.

Laatst gewijzigd: 18 oktober 2017 11:16