Seabourne start op 1 maart 2018 met een nieuwe ferryverbinding tussen Oostende en Ramsgate.

Drie ro/ro-schepen zullen instaan voor zes afvaarten per dag. Volgens burgemeester en havenvoorzitter Johan Vande Lanotte zou deze nieuwe dienst zestig extra arbeidsplaatsen opleveren, waarbij twintig bedienden en evenveel arbeiders en veiligheidsmensen. De haven investeert hierin 10 miljoen euro. De kans bestaat dat de vrachtferry tijdens de zomermaanden wordt aangevuld met passagiersvervoer.

De financiële aspecten en de beveiliging moeten nog in detail worden geregeld. Zo moeten er nog concrete afspraken worden gemaakt met de zeevaartpolitie, de spoorpolitie, spoortransportbedrijf NMBS en spoorwegbeheerder Infrabel. De lokale politie zal alvast tien extra inspecteurs inzetten om te vermijden dat transitmigranten als verstekelingen de oversteek meemaken.

Oostende kende een lange traditie van ferries naar het Verenigd Koninkrijk, tot het faillissement van Transeuropa Ferries in 2013. Sindsdien ijverde de vzw Restart voor het hernemen van deze verbinding, maar de haven gaf meer prioriteit aan haar ontwikkeling als servicehaven voor de offshore sector.

Het opvallendste kenmerk van de nieuwe verbinding is dat de truckers samen met hun wagen de oversteek maken. In het nabije Zeebrugge worden onbemande trucks op de boot naar het VK gezet. Zeebrugge speelt dit uit als après-Brexit argument. Geen chauffeur betekent immers ook geen douaneformaliteiten voor deze mensen en daarmee ook geen duur tijdverlies.

Laatst gewijzigd: 10 oktober 2017 11:41