De ecocombi, de 25,25 meter lange vrachtautocombinatie, heeft een gunstige invloed op het milieu. Bij vervoer met ecocombi's wordt de uitstoot van CO2 met 11% verminderd.

Dat heeft een onderzoek van de bureaus Prognos en Thinkstep uitgewezen. De studie werd uitgevoerd in opdracht van Daimler en de milieudienst van de Duitse deelstaat Baden-Württemberg.

Met de studie werd begonnen in 2015, toen Daimler toestemming van de deelstaat kreeg om met ecocombi's tussen enkele productievestigingen van de autofabrikant te pendelen.

Ecocombi's - in Duitsland meestal Lang-LKW of Gigaliners genoemd - brengen de CO2-uitstoot dus aanzienlijk terug, maar worden in Duitsland nog maar beperkt ingezet. Daardoor daalt de totale CO2-emissie door het wegvervoer tegen 2030 slechts 0,22% in vergelijking met nu.

De milieuorganisatie Bund für Umwelt und Naturschutz spreekt daarom van een besparing op de CO2-uitstoot van een 'volledig irrelevante omvang'. De Groenen stellen vast dat dank zij de studie de discussie zakelijker wordt, maar blijven de ecocombi als een 'nicheproduct' beschouwen.

Volgens Martin Daum, in de raad van bestuur van Daimler verantwoordelijk voor de divisie Trucks and Busses, heeft de studie aangetoond dat de inzet van ecocombi's niet heeft geleid tot een verschuiving van vervoer per spoor naar de weg.

Laatst gewijzigd: 06 oktober 2017 11:33