Het wegvervoer kan met simpele middelen nog eens bijna een vijfde besparen op de brandstofrekening voor zijn vrachtauto's. Daar is de dure technologie die truckfabrikanten verkopen niet voor nodig.

Dat stelt Transport and Environment (T&E), een belangengroep voor schoner transport in Europa, op grond van eigen onderzoek. T&E denkt dat vrachtauto's gemakkelijk 18% zuiniger kunnen gaan rijden. Dat scheelt per truck jaarlijks zomaar zesduizend euro op een gemiddeld verbruik van 36.000 euro.

Slechts 15% van de nieuwe vrachtauto's zou gebruik maken van de nieuwe technologieën die autobouwers aanbieden, zegt T&E, zich baserend op gegevens van het International Council on Clean Transportation. Die nieuwe technologieën zijn in de Europese Unie namelijk nog niet verplicht voor trucks.

Dat leidt ertoe dat truckfabrikanten wel dure technieken aanbieden, maar dat de markt van die innovaties nog geen gebruik maken. Daarin komt volgend jaar verandering als de Unie nieuwe standaarden voor vrachtauto's invoert die de markt dwingen van schonere technieken gebruik te maken.

Zulke standaarden zijn er nu al wel in de Verenigde Staten, Japan en China. Volgens T&E is het brandstofverbruik van vrachtauto's in Europa de afgelopen twintig jaar gemiddeld niet of nauwelijks verminderd.

Laatst gewijzigd: 26 september 2017 11:55