De Duitse regeringspartij SPD wil dat er een noodfonds komt voor spoorbedrijven die door de versperring in Rastatt in problemen komen.

Het spoor in Rastatt, in Baden-Württemberg, is sinds augustus versperd na een aardverschuiving bij tunnelbouwwerkzaamheden en zal pas op 2 oktober weer worden geopend voor het treinverkeer.

De vele spooroperators die als gevolg van deze lange versperring in financiële problemen komen, bijvoorbeeld doordat ze veel meer gebruik moeten maken van wegvervoer of doordat ze voor alternatieve, en langere, spoorroutes in Zuid-Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland kiezen, mogen 'niet alleen worden gelaten', vindt SPD-vervoersexpert Martin Burkert.

Zonder bevordering van het spoorvervoer, zegt Burkert, voorzitter van de verkeerscommissie in de Bondsdag, is het doel om in 2050 afscheid te nemen van olie als brandstof in het personen- en goederenvervoer niet haalbaar. Zijn partij schaart zich achter grote Duitse organisaties in het goederenvervoer die pleiten voor een noodfonds voor de door 'Rastatt' getroffen ondernemers.

Laatst gewijzigd: 20 september 2017 12:29