MacGregor heeft een grote opdracht binnengehaald van de Franse aannemer Bouygues Travaux Publics voor de levering van drie beweegbare ro/ro-bruggen.

Die zijn bestemd voor de haven van Calais en moeten in 2020 geleverd worden. Ze worden dubbelbaans uitgevoerd, krijgen een lengte van zo’n honderd meter en er wordt zo’n 1.500 ton staal per stuk in verwerkt. Om getijdeverschillen te overbruggen, kunnen ze in verticale richting scharnieren. De inzet van de nieuwe ‘linkspans’ moet de afhandeling van de ferryschepen in de Franse haven aanzienlijk versnellen.

De opdracht maakt deel uit van een veel groter project voor de modernisering van de haven van Calais. Een consortium onder leiding van Bouygues legt een nieuw havencomplex van 110 hectare aan met onder meer drie ferryterminals en een aparte ro/ro-terminal. Daartoe moet onder meer een drie kilometer lange dijk gebouwd worden en zo’n vier miljoen kubieke meter materiaal gebaggerd worden.

MacGregor is gespecialiseerd in de bouw en levering van dit soort beladingssystemen en luikensystemen aan boord van schepen. Het van oorsprong Britse bedrijf, maakt deel uit van de het aan de beurs van Helsinki genoteerde Cargotec.

Laatst gewijzigd: 15 september 2017 12:16