De Antwerpse transportbedrijven Transport Joosen en BE-Trans dringen aan op zekerheid op lange termijn over de nachtelijke opening van de Antwerpse haventerminals.

Ook willen ze weten waar ze aan toe zijn met de verlaagde nachtelijke toltarieven in de Liefkenshoektunnel.

Kurt Joosen (Joosen) en Bert Vranckx (BE-Trans) vinden de nachtelijke beschikbaarheid van de terminals aan het Deurganckdok een goede zaak, maar voelen zich ongemakkelijk met het tijdelijke karakter ervan. Ze wijzen erop dat het systeem pas in juli echt operationeel werd en dat de voordelen pas nu echt zichtbaar worden, omdat de verkeersdrukte in de zomer toch lager lag.

BE-Trans vervoert  ‘s nacht per maand 600 à 700 containers van de ene kant van de Schelde naar de andere, Joosen spreekt zelfs van 1.500 containers. Ze schermen met het volume vrachtwagens dat ze overdag van de Ring houden om de huidige regeling een permanent karakter te geven. Bij hun chauffeurs vonden ze voldoende enthousiaste vrijwilligers om ‘s nachts te rijden. Ze namen ook enkele nieuwkomers in dienst, special voor deze ritten. Door ‘s nachts te rijden vermijden de truckers filestress en verdienen ze een extraatje. De transportbedrijven zijn bereid hierin verder te investeren, maar dan willen ze eerst weten of de nachtopening en de lagere tol blijvend zijn.

Laatst gewijzigd: