In China is de eerste grote LNG-aangedreven bulkcarrier te water gelaten. De 'Viiki' wordt gebouwd voor het Finse ESL Shipping en is de eerste in een serie van twee.

De 160 meter lange handysize bulkcarrier heeft een laadvermogen van 26.000 ton en is gebouwd door Jinling Shipyard in Nanjing. 

Als de 'Viiki', die zoals gebruikelijk bij ESL Shipping is vernoemd naar een wijk in Helsinki, medio 2018 in de vaart komt zal de CO2-uitstoot per ton lading 50% lager liggen dan die van de huidige generatie van handysize bulkcarriers, zo stelt de rederij.

Het eveneens Finse Skangas zal de schepen van brandstof gaan voorzien, waarvan in ieder geval een deel uit vloeibaar biogas (LBG) zal ontstaan. De 'Viiki' wordt de eerste klant van de nieuwe LNG-terminal van Skangas in het Finse plaatsje Tornio.

De 'Viiki' zal gaan varen op de Oost- en Noordzee. Het schip is onderdeel van het mede dor de EU gefinancierde project Bothnia Bulk, dat als doelstelling heeft om de zeeroute tussen Luleå, Oxelösund en Raahe milieuvriendelijker te maken. De schepen zijn ontworpen in Finland en voor 60% uitgerust met apparatuur van Europese leveranciers en fabrikanten.

Laatst gewijzigd: 05 september 2017 11:22