Door de overname van 50% van de ATO-terminal verwerft de logistieke groep Van Moer een eerste strook kade in het Antwerpse havengebied.

Van Moer was al stevig ingeplant in de Waaslandhaven, maar door de overname heeft het nu ook een vaste plek op de rechteroever van de Schelde. ATO, een afkorting voor Associated Terminal Operators, kwam in 2006 tot stand als joint venture tussen mouterij, Boortmalt en NMBS Logistics, intussen omgedoopt tot Lineas.

Lineas stapte eerder al uit het kapitaal van een Luikse terminal en verkocht nu ook zijn 50% in ATO. Over de transactieprijs bewaren beide partijen de grootste discretie. Boortmalt, een dochter van het Franse Axéréal, blijft wel aan boord. De hele ATO-concessie aan het Zesde Havendok en het Churchilldok is 17,5 hectare groot, met een kaailengte van een halve kilometer. ATO heeft er drie Gottwaldkranen, veertien straddle carriers en een repair shop van 3.500 m² voor containers in gebruik. Boortmalt exploiteert er de grootste moutfabriek ter wereld en wil die nog verder uitbreiden.

Van Moer gaat op zijn deel vooral containers behandelen. Tot nu toe bood het in Antwerpen vooral weg- en spoortransport aan. Dankzij de investering in ATO kan Van Moer nu ook volop op de binnenvaart mikken. Vorig jaar passeerden ongeveer een half miljoen containers de ATO-terminal. Ze waren er vooral door binnenschepen aangevoerd. De terminal fungeert ook als depot voor lege containers, voor onder meer Maersk, CMA CGM, UASC en "K" Line.



Via dochter Ibarge biedt Van Moer al shuttlediensten aan tussen de Antwerpse terminals en op de route Antwerpen-Brussel. Het gebruikt hiervoor drie lichters. Binnenkort neemt het een vierde vaartuig in gebruik, om het huishoudelijk afval van Vlaams-Brabant naar de Waaslandhaven te brengen. Het wil zijn shuttleschepen ook inzetten om mout van Boortmalt naar het Deurganckdok te brengen, waar zeeschepen zullen zorgen voor de wereldwijde export ervan. Hiervoor en voor andere interne diensten in de haven van Antwerpen overweegt het de aankoop van een vijfde schip.

Laatst gewijzigd: 29 augustus 2017 11:37