De luchthaven Frankfurt-Hahn heeft Air Bridge Cargo gestrikt als nieuwe klant. Dat heeft de minister van binnenlandse zaken van Rijnland-Palts, Roger Lewentz, meegedeeld.

De luchthaven, 125 kilometer westelijk van Frankfurt am Main, kwam dit jaar in handen van de Chinese HNA-groep. Lewentz kon melden dat de grootaandeelhouder ook een tweede nieuwe klant naar Hahn heeft gebracht, namelijk dochterbedrijf Suparna Airlines.

Suparna was onderdeel van het voormalige Yangtze River Express. Het bedrijf bracht zijn vluchten in 2015 over van Hahn naar de luchthaven van München, maar is dus nu teruggekeerd naar de luchthaven in Rijnland-Palts.

De verkoop van een meerderheid van de aandelen in Hahn aan de Chinese groep was lange tijd omstreden, maar lijkt nu dus, zegt Lewentz (SPD), vruchten af te werpen. Volgens de minister willen ook bestaande klanten van Hahn het aantal vrachtvluchten op Hahn uitbreiden.

De oppositie in Rijnland-Palts blijft sceptisch over de toekomst van Hahn. Volgens CDU-parlementariër Alexander Licht in de landdag van de deelstaat biedt HNA Airport Group weinig financiële zekerheid, omdat het bedrijf maar een filiaal is van de HNA-groep.

Rijnland-Palts verkocht zijn belang van 82,5% in Hahn aan HNA. Een groot deel van dit belang werd in 2009 verworven toen Fraport het voor het symbolische bedrag van één euro aan de deelstaat overdeed. De deelstaat Hessen behoudt overigens nog steeds een belang van 17,5%.

Hahn kan de komende jaren ook met nieuwe klanten als Air Bridge Cargo vermoedelijk niet voortbestaan zonder overheidssteun. De luchthaven ontvangt nu jaarlijks 51,8 miljoen euro subsidie van Rijnland-Palts.

Over Air Bridge Cargo valt te melden dat het in het eerste halfjaar van dit jaar 16% meer vrachtvolume vervoerde dan in dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf, sterk in projectlading en transport van farmaceutica op de Aziatische vrachtroutes, vervoerde 335.000 ton lading.

Laatst gewijzigd: 25 augustus 2017 10:51