‘Het merendeel van de acties om ladingdiefstal binnen de EMEA-regio aan te pakken, komt uit Nederland.’ Steek die veer maar in je kont, geachte Nederlandse politie.

Want het is niet de minste die het zegt. Bovenstaande lof komt van de vereniging Transported Asset Protection Association Europe (TAPA EMEA). Reden voor het schouderklopje is de opening van een speciaal aangifteloket ladingdiefstal. Sinds 15 mei kunnen Nederlandse ondernemers 24 uur per dag aangifte doen van ladingdiefstal via 088-0087444.

Bij melding binnen kantooruren wordt de aangifte meteen opgenomen. Buiten kantooruren wordt het incident geregistreerd en zoekt de politie de volgende werkdag contact om de aangifte op te nemen. Als snelle opvolging nodig is, dan onderneemt de politie naar eigen zeggen direct actie. Het loket is bestemd voor transportvoertuigen zwaarder dan 3500 kilogram. Komt het telefoonnummer u bekend voor? Dat kan, want het was al het nummer voor aangiftes van gestolen voertuigen.

TAPA EMEA registreerde in 2016 527 incidenten rondom ladingdiefstal in Nederland, een stijging met bijna een kwart ten opzichte van 2015. In het eerste kwartaal van 2017 werden 188 meldingen geregistreerd. Het gaat veelal om criminele bendes, die toeslaan op onbeveiligde parkeerplaatsen waar ze zeilen opensnijden.
De lading waar de criminelen het in Europa en daarbuiten op gemunt hebben is divers. Eerder deze maand werd in het Duitse Neustadt nog een vrachtwagenaanhanger gestolen die vol zat met chocolade. Al wisten de dieven misschien niet wat er in de truck zat, het gaat toch om een waarde van 50.000 euro aan potten Nutella en chocolade verrassingseieren. Nog grotere kostenposten leveren vaak de diefstal van tabak, alcohol en farmaceutische producten op, net als schoenen, merkkleding en computerapparatuur. In de meeste gevallen gaat het er geweldloos aan toe, incidenteel worden chauffeurs ook bedreigd met een pistool.

72% meer

Het aantal ladingdiefstallen is vorig jaar in Europa, het Midden-Oosten en Afrika met 72% toegenomen tot 2611, becijfert TAPA. De meeste ladingdiefstallen deden zich voor in Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië en Zweden. Per incident werd gemiddeld een schade geleden van bijna 30.000 euro. 

Hoewel het eerste half jaar van 2016 een daling liet zien in het aantal diefstallen of pogingen daartoe, is in de tweede helft van 2016 een stijging waarneembaar. Voor heel 2016 is er een stijging van 15% ten opzichte van 2015 (541 keer in 2016 ten opzichte van 469 keer in 2015). Het aantal voltooide diefstallen steeg met 4% van 327 naar 339, het aantal pogingen met 42% van 142 naar 202. De stijging was het grootst in het vierde kwartaal. Toen steeg het aantal pogingen van 50 naar 67, het aantal voltooide diefstallen van 80 naar 122, wordt becijferd in de jaarrapportage transportcriminaliteit 2016 van de politie. De meeste diefstallen en pogingen vonden plaats langs de snelwegen A73, A67 en A2. De toename in het aantal ladingdiefstallen levert het Nederlandse bedrijfsleven jaarlijks een kostenpost op van 500 miljoen euro, aldus verzekeraar TVM. 

In 2016 was Breda (Hazeldonk) opnieuw een belangrijke hotspot van criminelen. De komst van een beveiligde truckparking in Hazeldonk met plaats voor driehonderd vrachtwagens moet hier een einde aan maken, maar de opening werd uitgesteld van mei naar september. Parkeren kost er straks 1,40 euro per uur met een maximum van 14 euro per dag. Naast Hazeldonk ziet de politie een verschuiving naar verzorgingsplaatsen die de afgelopen jaren niet in beeld waren. Hotspots uit het verleden die de politie nu terugziet zijn bijvoorbeeld Venlose Heide (A67), Romeinse Put (A73) en Nobis te Asten (nabij A67). 

Laatst gewijzigd: