De versperring van het spoor in het Rijndal bij Rastatt heeft dramatische gevolgen voor het intermodaal vervoer. Hupac moest het aantal treinen terugbrengen van normaal zestig per dag naar vijftien.

Het spoortraject door het Rijndal is één van de belangrijkste in de noord-zuidcorridor tussen de havens van Rotterdam en Antwerpen en Italië. Er wordt momenteel een tunnel aangelegd bij Rastatt in Baden-Württemberg. Dat werk moest na aardverschuivingen worden stilgelegd; ook het bestaande spoor verzakte.

Hupac is voor een deel van de lading uitgeweken naar binnenvaart. Verder wordt gebruik gemaakt van het Franse spoor, maar daarvoor zijn locomotieven nodig die voldoen aan de Franse eisen en machinisten die bekend zijn met de spoorroutes in Frankrijk.

Ook het vervoer tussen de Duitse Noordzeehavens en Italië wordt zwaar geraakt. Normaal rijdt Kombiverkehr, een andere grote aanbieder van intermodaal spoorvervoer, treinen tussen Hamburg via Basel. Die moeten nu worden omgeleid via Karlsruhe. Hetzelfde geldt voor verbindingen tussen Keulen, Wuppertal en Basel.

Op een normale dag maken tweehonderd goederentreinen gebruik van de route door het Rijndal. In de vakantietijd zijn dat er volgens Deutsche Bahn honderd. Omrijden via andere routes en door de Zwitserse Gotthard-basistunnel is beperkt mogelijk. De route via de Oostenrijks-Italiaanse Brenner kan ook niet ten volle worden gebruikt wegens bouwwerkzaamheden op een aantal delen van het traject.

Lees ook: ‘God houdt zeker niet van spoorvervoer’

Laatst gewijzigd: 17 augustus 2017 13:45