Over een dag of tien komt een container met wijn uit Europa over het spoor aan in Sjanghai. De trein is vertrokken uit Duisburg en het wijntransport is georganiseerd door JF Hillebrand.

JF Hillebrand, specialist in het wereldwijde vervoer van wijn en gedistilleerd, wil de Nieuwe Zijderoute tussen Europa en Azië onderzoeken als alternatief voor traag vervoer over zee en voor duur transport door de lucht.

Daarbij moet het spoor zich bewijzen als veilige modaliteit voor het wijntransport, over een traject dat, tussen Duisburg en Sjanghai, 11.400 kilometer lang is en voert tussen Duitsland, Polen, Wit-Rusland, Rusland, Kazakhstan en China.

Tijdens de reis moet enkele keren van trein worden gewisseld wegens verschillende spoorbreedtes. Onderweg kunnen de temperaturen uiteenlopen van minima van twee graden onder nul tot 58 graden boven nul. Deze extreme temperatuurverschillen kunnen de verpakking beschadigen.

Ook de kurk kan zulke verschillen misschien niet aan en wordt daardoor luchtdoorlatend. JF Hillebrand gebruikt daarom een speciale folie die om de lading wordt gewikkeld, VinLiner. Die beperkt de temperatuurverschillen tot +9 en +32 graden Celsius.

De wijn in de flessen wordt  ten hoogste tot 25 à 29 graden verwarmd, wat de kwaliteit, als de reis niet te lang duurt, weinig beïnvloedt. Een ander probleem zijn de forse schokken die een treinstel kan ondervinden in met name Kazakhstan en China, met krachten tot 2G. Die zijn volgens de expediteur te wijten aan oneffenheden op het spoor in die landen. Met voldoende beschermingsmaatregelen voor de flessen valt schade daardoor echter te voorkomen.

Volgens JF Hillebrand is de spoorroute tussen Europa en China, met een doorlooptijd van ongeveer 22 dagen, een ideaal alternatief voor zee- en luchtvervoer. Het bedrijf verwacht dat ook het wijntransport per spoor tussen Europa en Azië de komende tijd sterk zal groeien. Het wil in twaalf tot achttien maanden het aantal bestemmingen in China voor wijnzendingen uit Europa flink uitbreiden.

Laatst gewijzigd: 09 augustus 2017 11:54