Langs het Delwaidedok in Antwerpen worden vandaag twee zware Liebherr-containerkranen gelost. Ze zijn bestemd voor de Antwerp Gateway Terminal van DP World.

DP World verwacht dat beide portaalkranen begin volgend jaar operationeel zullen zijn. Met een hefvermogen van elk een ton en een giek van – in ruststand – meer dan 100 m hoog kunnen ze containers tot 52 meter hoog en 25 rijen diep tillen, twee meer dan de huidige generatie ultra large containerships er telt.

De kranen zijn de hoogste en snelste in het Liebherr-gamma. Ze zijn in Ierland gebouwd en op de 168 meter lange 'HHL Kobe' van de Duitse rederij Hansa Heavy Lift naar Antwerpen gevaren. De montage vindt plaats op een momenteel ongebruikt terrein langs het Delwaidedok. Zodra deze werkzaamheden zijn afgelopen, worden ze op een vlot gezet en door de havensluizen en over de Schelde naar Antwerp Gateway gevaren, langs het Deurganckdok.

Daar ondergaan ze na de aansluiting op het hoogspanningsnet een reeks technische tests. DP World Antwerp heeft momenteel negen portaalkranen in dienst, zes van Kalmar en drie van ZPMC. Vijf ervan zijn de voorbije jaren 6 à 7 meter verhoogd, dit om de nieuwste generatie containerschepen te kunnen behandelen.

De komende maanden ontvangt DP World ook acht hybride straddle carriers. Volgens fabrikant Kalmar verbruikt dit type carriers 40% minder brandstof en stoten ze jaarlijks 50 ton minder CO2 uit dan traditionele toestellen en maken ze ook minder lawaai. De energie die vrijkomt bij het remmen en bij het laten zakken van containers wordt in de batterijen opgeslagen.

Laatst gewijzigd: 08 augustus 2017 12:00