De nachtelijke opening van de terminals in de Antwerpse haventerminals zoals die nu verloopt is zinloos. Dat zegt Jo Van Moer van Van Moer Logistics.

'Zolang we ’s nachts geen lege containers kunnen op- of afhalen op de terminals of we ervoor moeten betalen, heeft het nachtrijden geen zin. Als deze kwestie niet opgelost wordt, zalt het experiment met nachtopening in de haventerminals niet lang duren', zegt Van Moer in de Gazet van Antwerpen.

De stichter van het gelijknamige bedrijf met 950 medewerkers en 320 vrachtwagens wordt in zijn analyse bijgestaan door andere bedrijfsleiders. Van Moer heeft hierover de rederijen en lijndiensten met vestiging in Antwerpen aangeschreven. De nachtelijke opening is er inmiddels al vier maanden op de terminals langs het Deurganckdok in de Waaslandhaven. Van Moer had speciaal hiervoor honderd bijkomende opliggers aangekocht. De logistieke ondernemers vrezen dat het pilootproject zal doodbloeden, tenzij het organisatorisch wordt bijgestuurd.

De kern van het probleem zijn de lege containers. 'Het is mooi dat een transporteur 's nachts een volle container kan achterlaten op de kade. Maar als hij leeg moet wegrijden of overdag moet terugkeren of tot dan moet wachten om een lege container te kunnen meenemen, is het zinloos', stelt Van Moer.

De Antwerp Gateway terminal van DP World geeft wel een korting van 10 euro aan wie 's nachts een volle container brengt, maar de kade voor lege containers blijft er 's nachts gesloten. Op de MPET-terminal van MSC/PSA is het wel mogelijk om 's nachts een lege container mee te nemen, maar deze terminal rekent hiervoor een extra kost van 10 euro aan.

Van Moer stelt voor dat de rederijen op zijn eigen terreinen in de Waaslandhaven een beperkte voorraad lege containers opbouwen. Die kunnen ze dan ’s nachts laten ophalen door truckers die eerst een volle container hebben afgeleverd op een terminal. Hij is bereid die service tegen dagtarief aan te bieden.

Laatst gewijzigd: 02 augustus 2017 14:36