Het Chinese staatsbedrijf China Merchants Ports Holdings gaat ruim een miljard dollar investeren in een nieuwe diepzeehaven in Sri Lanka ten behoeve van het One Belt, One Road-project.

Autoriteiten van beide landen hebben een overeenkomst gesloten, die China voor 99 jaar het concessierecht geeft voor een haven met een oppervlakte van 6.000 hectare. Het Chinese bedrijf krijgt verder 70% van de aandelen in de havenbeheerder van de Port of Hambantota.

Voor Sri Lanka betekent de overeenkomst dat een deel van de enorme schuld aan China afgelost wordt. Het land heeft veel geld van China geleend in de periode van wederopbouw na de burgeroorlog in 2009, maar kan dat nauwelijks terugbetalen.

De overeenkomst maakt zowel binnen als buiten Sri Lanka heftige reacties los. Oppositiepartijen vrezen dat de Chinese marine de nieuwe haven als basis zal willen gebruiken, maar de regering spreekt dat tegen. Ook India, dat over een groot aantal onderwerpen in de clinch ligt met China, heeft zijn vrees uitgesproken dat de Chinese invloed op de eilandstaat ten zuiden van het Indiase subcontinent zal toenemen.

Laatst gewijzigd: 31 juli 2017 11:28