Bij Stena Line is onrust ontstaan over het besluit van de directie om begin volgend jaar tussen Rotterdam Europoort en Harwich andere schepen in te zetten die inclusief bemanning worden gehuurd.

De opvarenden van de huidige twee schepen, de ‘Capucine’ en ‘Severine’ zijn bang hun baan kwijt te raken. Directeur Annika Hult kondigde de vervanging vorige week aan via een persbericht en zegt daarin ‘zo veel als redelijk mogelijk’ ontslagen te willen voorkomen. Daarbij wordt onder meer gekeken naar herverdeling over andere schepen binnen Stena Line.

Zeevarendenvakbond Nautilus International is niet te spreken over de gang van zaken. Bestuurder Charley Ramdas spreekt van een truc van Stena om goedkoop mensen in te huren en van vast personeel af te komen. Hij wil op korte termijn met de directie van het bedrijf aan tafel, maar daar is nog geen datum voor geprikt.

Hij is er niet van overtuigd dat Stena de nieuwe schepen alleen inclusief bemanning kon huren: ‘Dit zou best eens een proefballon kunnen zijn voor een methode die ze ook op andere schepen willen toepassen.’ Volgens hem is de boosheid onder de werknemers groot en zijn ze bereid actie te voeren om, te voorkomen ‘dat er ook maar een teen van boord gaat’.

De ferryrederij heeft een chartercontract gesloten voor twee onder Finse vlag varende ro/ro-schepen, die 20% meer capaciteit hebben dan de huidige schepen. Stena spreekt van een sterke groei van de vervoersmarkt van en naar het Verenigd Koninkrijk en ziet onder meer een toename van via het spoor aangevoerde lading uit Polen.

Laatst gewijzigd: 27 juli 2017 12:14