Tijdens de eerste zes maanden van 2017 heeft de haven van Zeebrugge 18,3 miljoen ton goederen behandeld, 5,7% minder dan in dezelfde periode in 2016. Toch brak ze enkele records.

De grootste terugval kende de vloeibare bulk. Die verminderde met 28,5% tot 2,2 miljoen ton. Het havenbedrijf schrijft dit vooral toe aan het vloeibaar aardgas uit Qatar. De aanvoer daarvan halveerde ruim (-54,5%). Qatar vindt momenteel hogere prijzen voor zijn LNG in Japan. Zeebrugge rekent in de toekomst op Russisch LNG uit het Arctische schiereiland Yamal om dit te compenseren.

Ook de containertrafiek boerde in volume achteruit (-5%), tot 7,3 miljoen ton. Zeebrugge boekte wel vooruitgang in de 'logistieke calls', herpositioneringen van lege containers. Hierdoor hield het aantal verwerkte containers stand en ging de Europese containerbehandeling met 15,3% vooruit. De vaste bulk steeg licht (+1,2%, 733.965 ton), het stukgoed bleven nagenoeg op het niveau van 2016 (753.326 ton).

Her ro/ro-transport vertoonde een stijging van 2,2%, tot 7,3 miljoen ton. Dit is overwegend te danken aan extra volumes (+13,2%) op Scandinavië en Ierland (+2,9%). Ro/ro op het Verenigd Koninklijk viel lichtjes terug.

Het transport van nieuwe auto's liet een nieuw record optekenen: 1.426.940 stuks, goed voor een stijging met 3,3%. Hiermee bevestigt Zeebrugge zijn status als grootste autohaven wereldwijd. Het arbeidsintensieve karakter van deze activiteit bracht met zich mee dat er meer havenarbeiders dan ooit werken in Zeebrugge, 1.809 (+13,8%).

De Brexit lijkt nog ver, maar Zeebrugge begint de gevolgen ervan al te voelen. Niet alleen de ro/ro op het Verenigd Koninkrijk erodeerde, maar er werden ook minder toeristische wagens en minder passagiers verscheept van en naar Hull.

Laatst gewijzigd: