Contargo is deze week een spoordienst begonnen tussen Basel/Wheil am Rhein en de terminal van Cabooter in Kaldenkirchen, vlak over de Nederlands-Duitse grens bij Venlo.

De nieuwe dienst van Contargo biedt vijf vertrekken in beide richtingen. Het gaat eigenlijk om twee diensten, want na vertrek in Basel aan de Midden-Rijn gesplitst. Eén deel rijdt vandaar naar Duisburg en het andere deel gaat door naar Kaldenkirchen.

Cabooter kocht de terminal in Kaldenkirchen enkele jaren geleden als aanvulling op de terminal in Venlo. Het betrof eigenlijk een verlaten spooremplacement, waarvan Cabooter een railterminal op een grondgebied van twaalf hectare maakte, met warehouses, crossdocks en kantoorruimte.

De eerste klant die zich kwam melden was Wetron, dat inmiddels een treindienst onderhoudt tussen Kaldenkirchen en Busto Arsizio in Noord-Italië. Cargo Beamer begon vervolgens een dagelijkse dienst tussen Kaldenkirchen en Domodossola, eveneens in Noord-Italië.

De dienst van Cargo Beamer is ook geschikt voor niet-kraanbare trailers en wissellaadbakken, waarmee dit Duitse bedrijf samen met Cabooter een enorme markt denkt te ontsluiten. De meeste in gebruik zijnde eenheden zijn namelijk niet met een kraan van chassis op wagon en vice versa te tillen.

Die gaan daarom in meerderheid over de weg naar hun bestemmingen. Cargo Beamer brengt nu een systeem op de markt waarmee deze laadeenheden toch vrij eenvoudig op de trein kunnen worden gezet.

Laatst gewijzigd: 03 juli 2017 11:20