De diplomatieke rel rondt Qatar treft ook veel rederijen. Lijndiensten moeten hun vaarschema's omgooien door een verbod op doorvoer. Hapag-Lloyd ziet zelfs zijn kapitaaluitbreiding in gevaar komen.

Op 5 juni hebben de Verenigde Arabische Emiraten, Saoedi-Arabië, Egypte, Bahrein en Yemen de banden met Qatar doorgesneden, omdat het land volgens hen extremisme steunt.

Als gevolg daarvan nemen grote terminals in de regio als DP World Jebel Ali en Abu Dhabi Terminals geen lading van en naar het land meer aan en mag er vanuit deze landen ook geen doorvoer meer naar Qatar plaatsvinden, zo meldt Maersk Line. De rederij stopt daarom tijdelijk alle doorvoerboekingen via Jebel Ali, tot er een oplossing is gevonden.

Ook kan het isolement extra problemen opleveren voor Hapag-Lloyd, dat recent is gefuseerd met de Arabische rederij UASC. Als onderdeel van deze samenvoeging heeft Qatar Holding een belang van 14,4% in het fusiebedrijf gekregen.

Hapag-Lloyd heeft nu de fusie is afgerond een kapitaaluitbreiding gepland die de schuldpositie van de rederij moet verbeteren. Het bedrijf wil daarvoor 400 miljoen dollar aan nieuwe aandelen uitgeven. Qatar Holding staat voor 50% garant voor die kapitaaluitbreiding, meldt Shippingwatch op basis van een Alphaliner-rapport. Maar nu de partners in deze holding - Qatar Investment Authority en Saudi Arabia Public Investment Fund - met elkaar overhoop liggen, is het de vraag hoe die garantstelling uitpakt.

Laatst gewijzigd: 07 juni 2017 11:54