Vanavond wordt in Antwerpen het brugdek van de nieuwe Londenbrug ingevaren, het laatste onderdeel van de brug dat nog niet ter plaatse was. Daarna kan het aansluiten en afstellen van de brug beginnen.

De Londenbrug ligt aan de rand van de oude haven, niet ver van het iconische Museum aan de Stroom. Ze heeft tegenwoordig vooral betekenis voor de pleziervaart en het stadsverkeer.

Eerder deze maand werden de hameistijlen en de priembalken van de ophaalbrug al geïnstalleerd. Het meer dan 300 ton zware wegdek is gemaakt door de firma Aelterman. Een ponton van het Antwerpse bedrijf Victrol brengt het over de Schelde van Gent naar Antwerpen. Rond 21.30 uur vaart het door de Kattendijksluis en rond middernacht bereikt het de Londenbrug. Woensdagochtend start het afvijzelen en legt aannemer BAM Contractors het brugdek op de juiste hoogte.

Omdat het brugdek voorbij de installaties van de Kattendijksluis en de controletoren van de Londenbrug moet komen, wordt het binnengevaren op 10 meter hoogte, zodat het beide obstakels bovenlangs passeert. Mede daardoor zullen de werkzaamheden vermoedelijk veel bekijks krijgen. Als alles volgens planning verloopt, is de klus zaterdagochtend klaar en kan de aannemer de vijzels aansluiten, het mechanisme dat de brugbewegingen op gang brengt. Daarnaast stelt hij ook de slagbomen en de verkeerslichten af. In juli kan dan het testen van de brug beginnen.

De werkzaamheden aan de Londenbrug zijn in augustus 2016 gestart. Sindsdien is de brug niet meer toegankelijk voor autoverkeer. De nieuwe brug is breder dan de vorige, doordat er voortaan ook tramsporen liggen. Ze gaat in september opnieuw open voor het verkeer.

Laatst gewijzigd: