Het Duitse parlement heeft de weg vrij gemaakt voor semi- en volautomatisch rijden. Na de Bondsdag heeft nu ook de Bundesrat ingestemd met een wetswijziging die computers gelijkstelt met mensen.

Verantwoordelijk blijft echter in principe de mens van vlees en bloed in een voertuig dat volautomatisch rijdt. Die moet het stuur onmiddellijk kunnen overnemen als de boordcomputer daarom vraagt, zo is in de nieuwe versie van de wegenverkeerswet vastgelegd.

Ook moet het systeem steeds kunnen worden uitgeschakeld om weer op handbesturing over te gaan. De bestuurder moet ingrijpen als de automatische rijfunctie kennelijk wordt gestoord, bijvoorbeeld door een klapband. Het systeem moet de menselijke bestuurder, als het zo uitkomt, voldoende met piepjes en lichtsignalen oproepen om de besturing over te nemen.

De aansprakelijkheid bij ongevallen is in de wetswijziging ook geregeld. Ligt de fout bij het systeem, dan is de producent daarvoor aansprakelijk. De menselijke berijder is dat als deze het signaal 'stuur overnemen' niet opvolgt. Er komt in het voertuig een 'blackbox' die moet vaststellen waar de schuld ligt,

De wettelijke aansprakelijkheid is gemaximeerd tot twee miljoen euro. Onder dat bedrag is er geen begrenzing. Of de nieuwe wettelijke regeling, gelet op de pijlsnelle ontwikkelingen in het automatisch rijden, nog aan de eisen des tijds voldoet, wordt in 2019 getoetst.

Laatst gewijzigd: 18 mei 2017 11:49