Scandlines, de ferrymaatschappij met diensten tussen Puttgarden en Rødby, voorziet dat de nieuwe Fehmarnbelttunnel tussen die plaatsen arbeidsplaatsen kost en tot oneerlijke concurrentie leidt.

Operationeel topman Morten Haure-Petersen van Scandlines noemde de aanleg van de achttien kilometer lange weg- en spoortunnel tussen de Noord-Duitse en Deense eilanden Fehmarn en Lolland 'unfair', omdat die met belastinggeld wordt bekostigd.

Haure-Petersen zei dit op de Messe Transport Logistic in München. Hij benadrukte overigens dat hij geen principiële bezwaren heeft tegen de aanleg van een vaste-oeververbinding over de Oostzee. Maar dan moet die niet met geld van de belastingbetaler worden betaald en al helemaal niet als alle belastingbetalers eraan meebetalen, ook al maken ze van de tunnel straks geen gebruik.

De Scandlines-topman hekelde ook het wegenverkeersplan dat de aanleg van de tunnel begeleidt. Nu is de terminal van Scandlines direct aangesloten op de autosnelweg A1. Straks komt er een omleiding naar het begin van de tunnel.

Met de bouw van de tunnel wordt in 2020 begonnen. De reistijd tussen bijvoorbeeld Hamburg en Kopenhagen wordt erdoor naar schatting met tweeënenhalf uur verkort.

Laatst gewijzigd: 11 mei 2017 08:05