ECS Livestock wil Schiphol meer uitbouwen tot een intercontinentaal transitopunt voor het paardenvervoer, maar heeft daar wel de hulp van de instanties, afhandelaars en Schiphol voor nodig.

Dat zegt directeur Edwin Hofstede in een interview met Nieuwsblad Transport deze week.

Het luchtvrachtbedrijf vervoert jaarlijks ruim 4.000 paarden door de lucht maar vreest dat de afbouw van de vracht- en combivluchten bij KLM en het restrictieve beleid van Den Haag om andere vrachtmaatschappijen binnen te laten een rem zet op de verdere ontwikkeling van het paardenvervoer op Schiphol. Daarnaast verliest de Nederlandse luchthaven marktaandelen aan de luchthaven van Luik waar de inklaring van paarden ‘veel sneller gaat’ en het plaatselijke paardencentrum veel lagere kosten kent omdat ‘het met belastinggeld van de Waalse overheid is gebouwd’, aldus de luchtvrachtondernemer.

Het verdwijnen van de oude B747-combi’s bij de KLM de komende drie jaar noemt Hofstede ‘een klein drama’ voor de markt nadat eerder al de MD11F’s van Martinair verdwenen. ‘De meeste paarden worden vanuit Schiphol vervoerd op de combi’s’, stelt hij. ‘Wij kijken nu met Schiphol, de vrachtafhandelaars en de instanties in Den Haag naar alternatieven als het straks minder wordt met de KLM en hoe wij de internationale positie van onze luchthaven in het paardenvervoer kunnen behouden of zelfs kunnen uitbouwen. Daarbij kunnen wij de transitofunctie van Schiphol uitbouwen door gebruik te maken van het groot aantal doorbestemmingen op de luchthaven naar onder meer de VS’, zegt hij. 

Hofstede maakt zich voor zo’n rol wel zorgen over het feit dat dat de rechten voor cartervluchten voor paarden van sommige buitenlandse vrachtmaatschappijen uit het Midden Oosten niet worden gehonoreerd door Den Haag, maar bijvoorbeeld wel op Maastricht mogen landen. ‘Dat begrijp ik niet. Is dat misschien om de KLM te beschermen? Als dat zo is, kan ik het nog minder te begrijpen: KLM zit met haar combi’s en vrachtvliegtuigen niet eens meer in het Midden-Oosten.’ 

Hofstede onderstreept dat hij als Nederlandse ondernemer op Schiphol zo veel mogelijk KLM promoot, ‘maar als zij de capaciteit niet kunnen leveren om welke redenen dan ook moet ik wel alternatieven kunnen bieden om in ieder geval de handel te behouden op Schiphol. 

ECS Livestock is een van de finalisten van de Ondernemingsverkiezing Noord-Holland 2016/2017. Het vrachtbedrijf ontwikkelde samen met producent Van Riemsdijk uit Rotterdam lichtgewicht, inklapbare paardenstallen. ‘Hierdoor verbruiken vliegtuigen minder brandstof en wordt efficiënter gebruikgemaakt van de vrachtruimte aan boord’, aldus de jury.

Zie verder het interview met Edwin Hofstede in Nieuwsblad Transport van deze week.

Laatst gewijzigd: 12 april 2017 13:31