‘Het lijkt er op dat Maasvlakte 2 op stoom komt’. Dat zegt Eric van Wijngaarden, die ruim een jaar geleden spoorvervoerder Port Shuttle in het leven riep.

Opgezet als ‘sleepdienst’ tussen de Rotterdamse containerterminals heeft Port Shuttle de dienstverlening inmiddels uitgebreid met verbindingen op Tilburg/Eindhoven (6x maal per week) en Moerdijk (2x). Dat heeft bijgedragen aan een sterke groei van het volume, zegt Van Wijngaarden.

‘Vorige week hebben we een recordhoeveelheid van 708 containers vervoerd. En in februari, dat in ons systeem vijf weken telt, komen we uit op 3.000 containers’, zegt hij. Belangrijke factor daarin is volgens hem dat de samenwerking en de dienstverlening van de twee nieuwe terminals RWG en APMT2 is verbeterd. ‘Het kan altijd nog beter, maar we merken in elk geval dat er meer inzet is richting spoorvervoer’, zegt hij.

De ondernemer ziet verder kansen om een nieuwe verbinding richting Roosendaal op te zetten, mits daar in terminalfaciliteiten wordt geïnvesteerd. Volgens hem gaan er jaarlijks alleen al voor Primark 36.000 containers van de Maasvlakte via Moerdijk naar het industrieterrein Borgwerf2. ‘Met een bescheiden investering ter plekke zou je dat volledig per spoor kunnen doen’, aldus van Wijngaarden.

PortShuttle ging eind 2015 van start en is onderdeel van Van Wijngaardens De Boomgroep. Inmiddels rijden er continu twee locomotieven voor het bedrijf, waarvan één in de kleuren van Port Shuttle. Die worden gehuurd van Train Services, eveneens onderdeel van de De Boomgroep. Die houdt zich verder onder meer bezig met rangeren, verhuur, reparatie en onderhoud van spoorwagons.

Laatst gewijzigd: 28 februari 2017 12:43