UPS en Amazon nemen proeven met nieuwe versies van de bezorgdrone. De pakjesvervoerder wil de drone meenemen op zijn bestelauto's. De webwinkel test combinaties van drones en parachutes.

Nog weinig mensen zullen, wandelend op straat, oog-in-(elektronisch)-oog hebben gestaan met een drone. Maar grote bedrijven die zich op de toekomst voorbereiden, zoals UPS, DHL en Amazon, laten in rustige testzones bezorgdrones volop opstijgen en landen, om pakjes met bestellingen bij de consument te brengen

UPS bijvoorbeeld experimenteert nu met drones die op het dak van bestelauto's meerijden en onderweg autonoom kunnen uitvliegen om een bestelling bij een ver van de hoofdweg af gelegen boerderij af te leveren. De eerste proeven zijn genomen rondom de stad Tampa, in Florida.

De drone reist mee met een elektrisch bezorgvoertuig en tankt onderweg zijn eigen batterijtje vol met de stroom die het voertuig zelf in zijn accu aan boord heeft. Nu moet er een bestelling worden gedaan bij een ver buiten de hoofdroute gelegen adres.

De bestuurder laadt het pakket volautomatisch, via een scherm in de cabine, in het korfje van de drone, toetst in op welke buitenplaats het moet worden afgezet en laat de achtmotorige minihelikopter, die een last van een kleine vijf kilo kan dragen, naar zijn doel uitvliegen. Het is uiteraard de bedoeling dat het toestel na gedane zaken weer terugkeert op het dak van de bestelwagen om opnieuw stroom bij te laden.

UPS werkt bij deze proeven samen met de Workhouse Group, een jong bedrijf uit Ohio dat behalve drones ook elektrische voertuigen ontwikkelt. De drone die in Florida rondvliegt kan op een volle batterij een half uur vliegen. Dat is genoeg om heel wat kilometers te maken en weer bij de bestelauto terug te keren, die inmiddels zelf ook de nodige afstand heeft afgelegd en pakjes bij meer aan de weg gelegen adressen heeft afgeleverd.

De pakketvervoerder heeft berekend dat als al zijn bezorgers elke dag één mijl minder hoeven te rijden - en de drone de verre klussen laten opknappen - dit op jaarbasis een besparing van vijftig miljoen dollar oplevert. Drones zijn natuurlijk, zoals bijvoorbeeld DHL al heeft onderzocht, ook handig voor het vervoer van pakketten naar postcodes die over de weg niet of nauwelijks bereikbaar zijn.

Ook Amazon, de webwinkelgigant uit de Verenigde Staten, laat zich op dronegebied niet onbetuigd. Het bedrijf begon jaren geleden al met proeven met deze toestellen zelf en heeft nu patent aangevraagd op een parachute die, door de drone op het juiste punt afgeworpen en op de juiste hoogte op afstand ontplooid, pakjes bij mensen in de achtertuin kan brengen.

Dat systeem moet voorkomen dat de drone telkens moet opstijgen en landen om bestellingen bij de consument te bezorgen. Het principe van de 'dropping' is natuurlijk bekend sinds het begin van de aviatiek als zodanig, maar het is hier nu een onbemand toestel dat precies moet berekenen waar de droppingzone is gelegen en moet bepalen wanneer het valscherm zich moet ontvouwen.

Laatst gewijzigd: 22 februari 2017 11:12