Negen West-Europese landen hebben de 'Road Alliance' opgericht, die wil optreden tegen 'sociale dumping' in het wegvervoer, oneerlijke concurrentie en veiligheidsproblemen.

Nederland ontbrak op het appel in Parijs, waar de negen onder aanvoering van de Duitse verkeersminister, Aledander Dobrindt, hun alliantie presenteerden. Wel van de partij waren behalve Duitsland: België, Frankrijk, Oostenrijk, Denemarken, Italië, Luxemburg, Noorwegen en Zweden.

De Road Alliance vindt dat het niet erg opschiet met de Europa-brede bestrijding van vermeende misstanden in het wegvervoer. Pakketten maatregelen hiertegen, die onder meer bestrijding van postbusmaatschappijen en van onderbetaling van Oost-Europese chauffeurs voor in het westen verricht werk omvatten, zijn al enkele keren uitgesteld.

Dobrindt kondigde in Parijs alvast aan dat ook zijn land, in navolging van Frankrijk en België, het doorbrengen van de verplichte weekendrust in de cabine van de vrachtauto wil verbieden. Daarvoor is echter een wetswijziging nodig, waarmee nu is begonnen.

Het verbod op rusten in de cabine is gebaseerd op de stelling dat de werkgever van de chauffeur voor langere rustperiodes fatsoenlijke alternatieven, zoals een hotel- of motelkamer, moet aanbieden. In Frankrijk en België wordt het verbod ook als middel ingezet tegen het onordelijk 'kamperen' in en rondom het voertuig.

Laatst gewijzigd: 01 februari 2017 11:35