In Nederlandse vrachtauto's mag nu het camera-monitorsysteem CornerEye worden ingebouwd ter vervanging van de dodehoekspiegels.

CornerEye, een product van Orlaco, is door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) goedgekeurd voor de Nederlandse markt. Orlaco is de eerste aanbieder die zijn product hier mag introduceren.

De combinatie van een camera en een monitor die de beelden weergeeft, kan zelfs beide dodehoekspiegels vervangen. Bij zulke systemen moest tot dusver ten minste één dodehoekspiegel worden gehandhaafd.

Zowel camera als monitor geven beelden van HD-kwaliteit. De camera wordt aan de rechtervoorzijde van de cabine van de vrachtauto gemonteerd en biedt 270 graden zicht op wat er zich vlak voor, naast en aan de achterzijde van de truck gebeurt.

De monitor, met een scherm van ruim tien inch, wordt aan de passagierszijde aangebracht en geeft de door de camera opgenomen beelden 'real time' weer. Zicht en beeld zijn volgens de RDW beter dan die van spiegels, ook bij regen, mist, vorst, felle zoninval en in de nacht.

Het gebruik van dit systeem kan de veiligheid op de weg verder vergroten, is het oordeel. Een voordeel is ook dat de buitenspiegels niet behoeven te worden bijgesteld als een nieuwe chauffeur het voertuig gaat besturen. Voor iedere chauffeur staan camera en monitor in de juiste opstelling.

Een ander voordeel is dat buitenspiegels, die de aerodynamica van een vrachtauto ongunstig beïnvloeden, niet meer nodig zijn. Dat leidt tot een brandstofbesparing. Om te worden goedgekeurd moeten systemen als CornerEye voldoen aan de riichtlijn R46 voor indirect zicht.

Laatst gewijzigd: 01 februari 2017 11:31