De Fehmarnbelttunnel tussen het Noord-Duitse eiland Fehmarn en het Deense Lolland zal niet voor 2028 worden geopend. De vraag is zelfs of er niet nog meer vertraging zal ontstaan.

Tegen de plannen om in Duitsland aansluitende infrastructuur aan te leggen zijn niet minder dan 12.600 bezwaarschriften ingediend. De planning van de uitbreiding van het spoor van en naar de tunnel op Duits grondgebied zal volgens verkeersminister Reinhard Meyer (SPD) van Sleeswijk-Holstein 'waterdicht' moeten zijn om te voorkomen dat bouwprojecten voor de rechter sneuvelen.

Volgens de verkeerswoordvoerder van de CDU in het parlement van de deelstaat, Hans-Jörn Arp, is verdere vertraging te vrezen. De voorbereiding van de aanleg van de wegen en spoorwegen naar de tunnel voltrekt zich volgens Arp hopeloos traag.

De nieuwe tunnel moet voor een snellere verbinding zorgen tussen Noord-Duitsland en Denemarken. Verkeersminister Meyer stelt dat de tunnel deel uitmaakt van het project 'Connecting Europe', waardoor Scandinavië met één verkeerscorridor met Sicilië wordt verbonden.

De nieuwe tunnel kost zeven miljard euro en wordt geheel door Denemarken gefinancierd. De aansluitende infrastructuur in Duitsland gaat waarschijnlijk tweeënhalf miljard euro kosten. Grote bezwaren ertegen worden gemaakt door de natuurbeweging.

Laatst gewijzigd: 30 januari 2017 11:31