De sector transport en logistiek is wereldwijd goed voor een omzet van 2,7 biljoen euro. De helft van dat bedrag wordt omgezet door het wegvervoer.

Dat heeft een studie van The Boston Consulting Group aan het licht gebracht. De consultant bracht in kaart wat er wordt omgezet in de gehele logistieke keten, van aanleg en beheer van infrastructuur via uitvoering van het feitelijk transport tot en met de logistieke dienstverlening, zoals expeditie, contractlogistiek en logistieke adviseurs.

De onderzoekers deden dat aan de hand van gegevens van vijfhonderd bedrijven in de sector. Het overgrote deel van de totale omzet, 2,3 miljoen euro, wordt behaald in de uitvoering van transporten. Het wegvervoer neemt hiervan 1,37 biljoen euro voor zijn rekening.

Het spoorvervoer is goed voor 172 miljard euro, het zeevervoer voor 312 miljard euro. De laatste post valt uiteen in 51 miljard euro bulktransport over zee, 62 miljard euro tankvaart en 199 miljard euro containervaart. Vervoer door de lucht komt aan 95 miljard euro omzet, postvervoer aan 195 miljard euro en expresvervoer aan 188 miljard euro.

De logistieke dienstverlening behaalt een mondiale omzet van 658 miljard euro. Algemene expediteurs zetten jaarlijks 352 miljard euro om, zeevrachtexpediteurs 63 miljard euro, luchtvrachtexpediteurs 66 miljard euro. In de contractlogistiek wordt een omzet behaald van 178 miljard euro.

Sinds 2005 groeide de omzet in de sector met 22%, ofwel 2,9% per jaar. De winstontwikkeling bleef daar echter ver bij achter. Het mondiale resultaat voor rente en belastingen ging maar 2,2% omhoog, slechts 0,3% per jaar. Er zijn hier grote verschillen. De best presterende tien bedrijven zagen de omzet 27% stijgen en het resulttaat 18%.

Dat heel wat bedrijven het veel minder goed doen, wijt The Boston Consulting Group aan mislukte groeistrategieën en slechte fusies en overnames. Goed en slecht presterende bedrijven vinden we in alle bedrijfstakken die tot de logistiek worden gerekend.

Met een 'return on assets' (winst op geïnvesteerd vermogen) van 10,8% waren achterlandterminals in de periode 2010-2014 spekkoper. Expresvervoerders kwamen aan een 'roa' van 13,2% en spoorterminals aan 10%. Zeeterminals deden het met 7,5% verhoudingsgewijs ook goed.

In de tankvaart was schraalhans echter keukenmeester, met een roa van 0,8%. Van de containerlijnvaart wordt het gemiddelde bedrijf, met een roa van 1,7%, ook niet vet, zoals nu ook wel duidelijk is gebleken. In het wegvervoer wordt gemiddeld een leuk rendement van 6,5% geboekt.

Voor de komende jaren voorzien de onderzoekers dat de achterlandterminals goed blijven boeren, maar hun omzetgroei wel iets zien teruglopen, naar 5,4% per jaar. De zeevaart moet het doen met 2,2% groei, de luchtvaart met 2,1%. In de distributie gaat de omzet 8,5% groeien, zelfs iets meer dan de 7,3% van de voorbije jaren.

Wie het voor de wind gaat zijn de logistieke adviseurs, met een verwachte omzetgroei van 9%. Laat dat nu precies de bedrijfstak zijn waarin The Boston Consulting Group actief is...

Laatst gewijzigd: 16 januari 2017 12:09