Veel pakketbezorgers en loodspersoneel lijden aan stress en fysieke ongemakken door het verkeerde ontwerp van de barcodescanners waarmee ze werken.

Dat blijkt uit onderzoek door bureau Opinion Matters onder vijfhonderd werknemers die beroepsmatig veel met scanners omgaan. Het onderzoek, 'Scannen, pijn zonder resultaat' genaamd, werd uitgevoerd in opdracht van Panasonic.

Van de betrokken werknemers klaagde 63% over pijn in pols en arm. Ruim de helft had RSI-klachten en 78% had zich de laatste twaalf maanden wegens klachten door de scanner ziek gemeld. De gemiddelde ziekteduur was drie dagen.

Volgens zes op de tien werknemers zijn de klachten te wijten aan een verkeerd ontwerp van de scanner. Het best kan worden gescand op taillehoogte. Zit je daar boven of onder, dan lukt het scannen vaak niet en moet er dus vaker een scanpoging worden gedaan.

Veel werknemers noemen de scanner bovendien traag, hetgeen stress veroorzaakt. Bijna een derde, 32%, klaagt over het trage scanningsproces en de lange scantijd van pakketten. Ruim een kwart spreekt over veel lastig te scannen pakketten.

Nog eens ongeveer een kwart van de werknemers ziet de bezorgtijden steeds korter worden en het aantal pakketten almaar groeien, hetgeen op zich ook een bron van stress is. Gemiddeld worden nu per werknemer, zo blijkt uit het onderzoek, 197 pakketten per dag gescand, een aantal dat met 24% per jaar toeneemt.

Het zetten van handtekeningen op de scan gaat ook vaak verre van soepel. Volgens de helft van de ondervraagden is een nauwkeurigere pen nodig. Van de ondervraagden zoekt 36% het in een zogenoemde 'gehoekte' scancodelezer, omdat die ergonomisch verantwoorder is.

Laatst gewijzigd: 13 januari 2017 10:17