Vrachttarieven in de multi-purpose markt zullen eind dit jaar herstellen. Dat voorspelt consultancybureau Drewry.

De droge bulkmarkt is nog steeds zwak maar trekt weer aan, stelt Drewry. Verwacht wordt dat het marktaandeel van de multi-purpose vloot per 2017 jaarlijks met iets minder dan 2% zal groeien tot 2020. Die groei wordt gedreven door een toename van scheepsrecycling in zowel de multi-purpose vloot zelf, als in de concurrerende sectoren zoals de containervaart en de handysize bulkcarriers. Tegelijkertijd is de nieuwbouw van schepen afgenomen, waardoor de vlootgroei tot 2020 minimaal blijft.

'De langzame groei in de aanbodzijde en de toegenomen groei in vraag zullen chartertarieven voor multi-purpose schepen in 2017 doen stijgen en die ontwikkeling wordt ondersteund door het herstel van de droge bulkmarkt, ook al herstelt die markt heel langzaam', zegt analist Susan Oatway van Drewry. 'De overcapaciteit die deze markt al vele jaren teistert, zal op de middellange termijn verdwijnen.'

De sloopactiviteit in de sector kan dit jaar nog licht toenemen vanwege de invoering van nieuwe ballastwaterregelgeving, die schepen verplicht hun ballastwater te behandelen. De aanschaf- en installatiekosten voor zo'n behandelingssysteem kunnen enkele miljoenen dollar bedragen en niet alle schepen zijn die investering nog waard. De algemene vlootgroei in de multi-purposemarkt wordt op 1% per jaar tot 2020 geschat. 

'De komende twaalf maanden zal de concurrentie van bulkcarriers en containerschepen nog sterk blijven, zegt Oatway. 'Totdat de vrachttarieven in die sectoren weer herstellen zal de drive om meer marktaandeel te bemachtigen niet afnemen.' Zowel bulkcarriers als containerrederijen hebben de laatste jaren hard getrokken aan de klandizie van de multi-purposemarkt in pogingen om hun schepen te vullen, waardoor de markt onder nog hevigere druk kwam te staan. 

De multi-purposemarkt heeft al jaren te maken met overcapaciteit. In 2015 zorgde de val van de olieprijs voor extra druk doordat de offshore olie- en gasindustrie vrijwel stil kwam te liggen. Die industrie is een belangrijke klant van de multi-purpose vloot. Toen begin dit jaar de bulk- en containermarkt absolute dieptepunten bereikten kreeg de sector ook met moordende concurrentie te maken. De Nederlandse multi-purpose vloot moest mede vanwege die omstandigheden vorig jaar afscheid nemen van twee rederijen, Abis Shipping en Flinter. 

Laatst gewijzigd: 05 januari 2017 11:03