DB Cargo en wagonverhuurder VTG gaan samen de goederenwagon van de toekomst ontwikkelen. Deze moet minder lawaai produceren en het energieverbruik verminderen.

De twee bedrijven wonnen een aanbesteding die was uitgeschreven door het Duitse verkeersministerie. De ontwikkeling van de nieuwe generatie 'innovatieve' wagons gaat 17 miljoen euro kosten en moet eind 2018 tot een tastbaar resultaat hebben geleid. Daarna worden praktijkproeven gehouden.

VTG zegt van het spoorvervoer de 'ruggengraat van intelligente en duurzame logistiek' te willen maken. De ontwikkeling van een lawaaiarme en energiebesparende goederenwagon is een 'beslissende stap in die richting', volgens VTG-topman Heiko Fischer.

VTG en DB Cargo gaan componenten van uiteenlopende producenten beproeven in verschillende wagons, zoals wagons voor autotransport en voor containervervoer, en in platte wagens en ketelwagens.

Er komen proeven met nieuwe draaistellen die in bochten minder slijtage aan de spoorbaan veroorzaken en die door minder wrijving energie besparen. Ook getest worden nieuwe componenten om het geluid van de rem tegen de wielen te verminderen.

Laatst gewijzigd: 21 september 2016 10:56