Door de uitbreiding van het Panamakanaal worden kleinere schepen massaal vervangen door grote carriers. Slopers worden overspoeld met klassieke Panamax-schepen.

Dat blijkt uit de laatste enquête van het Franse maritieme databureau Alphaliner. De klassieke Panamax-schepen met een capaciteit van tussen de 4.000 en 5.100 teu worden in sneltreinvaart vervangen door grotere schepen met een capaciteit van tussen de 5.300 tot 10.000 teu, aldus Alphaliner.

In juni lagen 51 schepen van 5.300 teu en groter werkloos aan de kade. Dat is het laagste aantal sinds negen maanden. Daar tegenover staat dat er op dit moment minstens 23 klassieke Panamax-schepen voor anker liggen in Zuid-Oost Azie. Daarnaast zijn er dit jaar al 22 schepen met een capaciteit tussen de 4.000 en 4.800 teu verkocht voor schroot, terwijl zij nog geen veertien jaar oud zijn.

Overigens is er volgens Alphaliner nog steeds werk voor klassieke Panamax-schepen. Zo zet de Zuid-Koreaanse containercarrier Hyundai Merchant Marine ze in op de routes tussen het Verre Oosten en het Midden-Oosten. 

Laatst gewijzigd: 13 juli 2016 11:18