De eerder dit jaar op de kust van Zuid-Madagaskar gestrande bulkcarrier ‘New Mykonos’ is met een zijn lading van 160.000 ton steenkool in twee stukken gebroken.

Volgens de nieuwssite AllAfrica steken alleen een deel van de brug en van de boeg nog boven water uit. De bunkertanks zouden nog intact zijn. Bergers zijn er sinds de stranding van het Liberiaanse schip eind januari bij Faux Cap in geslaagd om het grootste deel van de aanwezige bunkerolie uit het wrak te halen.

Ook is een deel van de lading kolen gelichterd, maar veruit het grootste deel zit nog in de ruimen. Pogingen om het schip weer vlot te krijgen moesten gestaakt worden omdat de conditie van de romp geleidelijk aan verslechterde.

Wetenschappers vrezen dat de enorme hoeveelheid steenkool tot vervuiling van het zeewater zal leiden met koraalsterfte tot gevolg. In 2009 strandde op bijna dezelfde plek de ‘Gulser Ana’, een bulkcarrier met 40.000 ton fosfaat aan boord en met 550 ton stookolie in de bunkertanks. Dat leidde tot forse schade aan het milieu en grootschalige vervuiling van zandstranden.

Laatst gewijzigd: 18 mei 2016 11:46