Vorig jaar hebben bedrijven wereldwijd een schade van in totaal 22,6 miljard dollar geleden als gevolg van ladingdiefstal.

Dat heeft British Standards Institution (BSI) berekend. De schade als gevolg van natuurgeweld was nog groter, namelijk 33 miljard dollar.

De schade door ladingdiefstallen was vorig jaar ongeveer even groot als een jaar eerder. In Nederland was er opnieuw een daling, met 20%. In de voorgaande twee jaar daalde de schade in Nederland door diefstal van lading eveneens.

De Europese logistiek wordt flink getroffen door de vluchtelingencrisis. Diverse landen hebben weer grenscontroles ingevoerd, die transportbedrijven en hun klanten miljoenen euro kosten. Grenscontroles leiden tot vertragingen, die soms slechts een kwartier tot een halfuur bedragen maar ook tot vele uren kunnen oplopen.

BSI berekende ook wat de schade voor de sector zou zijn als overal in de Schengenzone aan de grenzen weer permanent zou worden gecontroleerd. In Duitsland zou de schade dan 25 miljard dollar bedragen, In het Verenigd Koninkrijk 18 miljard dollar, in Frankrijk 17 miljard, in Italië 13 miljard, in Spanje 8 miljard en in Nederland 6 miljard dollar.

Is transportcriminaliteit in Nederland al een paar jaar aan het afnemen, in grote delen van de wereld neemt deze sterk toe. Een berucht land is op dit punt Zuid-Afrika. Daar werden vorig jaar 30% meer vrachtauto's met lading gestolen. Dat gebeurde met toenemend geweld. Dieven stelen nu niet alleen meer trucks met hoogwaardige lading, maar zijn minder kieskeurig geworden.

In China zagen we volgens BSI een toename van de diefstal van vrachtvoertuigen in transito, met name op de snelweg G45. Een waarschuwing is op zijn plaats voor verladers en vervoerders die actief zijn in India. Bendes in dat land weten op steeds vernuftiger wijze vrachtauto's leeg te halen zonder het douanezegel te verbreken.

Volgens BSI hebben de maatregelen die de autoriteiten hebben genomen na de aanslagen in Parijs, eind vorig jaar, het Belgische vervoer 3,5 miljoen dollar gekost. De gevolgen van de aanslagen in Brussel zijn ongetwijfeld nog veel ingrijpender, maar daarover zal BSI in zijn rapport over dit jaar berichten.

Laatst gewijzigd: 29 maart 2016 11:06