De eerste gasturbines van de grootste opdracht uit de geschiedenis van Siemens zijn op weg naar Egypte.

Twee turbines voor het energiecentraleproject Beni Suef zijn in Rotterdam vanuit een binnenvaartschip overgeladen in een zeeschip met als bestemming de haven van Adabiya aan de Rode Zee. De 890 ton zware vracht - meer dan drie keer het gewicht van een Airbus A380 - wordt aansluitend naar Beni Suef getransporteerd. Naar verwachting worden de gasturbines medio mei in de centrale geïnstalleerd.

In de Berlijnse Westhafen begon voor de beide SGT5-8000H-gasturbines de reis van drie maanden naar het energieproject Beni Suef, circa 110 kilometer ten zuiden van Cairo. Het vrachtschip laadde in de Rotterdamse haven met haar eigen kranen de machines (elk 12,6 x 5,5 x 5,5 meter) over uit het binnenvaartschip. Vanaf Rotterdam vaart het schip via de Straat van Gibraltar naar de Middellandse Zee. Via het Suezkanaal bereikt de vracht de bestemmingshaven Adabiya aan de Rode Zee. Het verdere transport vindt plaats met behulp van een 40-assige trailer, die het 250 kilometer lange traject langs de Nijl naar Beni Suef in ongeveer vijf dagen aflegt. 

Direct na aankomst op de bouwplaats in Beni Suef worden de gasturbines afgeladen en in de machinehal van de centrale geïnstalleerd. Na de uitbreiding tot STEG-centrale (gecombineerde stoom- en gasturbine) met een geïnstalleerd totaal vermogen van circa 4,8 gigawatt (GW) kan Beni Suef zo’n 21,6 miljoen mensen van stroom voorzien. Na voltooiing zal Beni Suef ‘s werelds grootste STEG-centrale zijn.

Laatst gewijzigd: