Een aantal grote bulkrederijen publiceert deze week de jaarcijfers en die laten zien wat al werd verwacht: flinke verliezen.

De bedrijven gaan gebukt onder recordlage vrachttarieven door overcapaciteit en een verminderde vraag naar grondstoffen in China.

Pacific Basin wist het jaar nog relatief goed af te sluiten door in het zware afgelopen jaar het operationele verlies van de rederij te verkleinen van 40 miljoen dollar in 2014 naar vier miljoen nu. Het nettoresultaat liet eveneens een grote daling zien door de afwezigheid van grote afschrijvingen op schepen en steeg van een verlies van 280 miljoen dollar naar een verlies van 18,5 miljoen. De omzet daalde met bijna 500 miljoen dollar tot 1,26 miljard.

Pacific Basin heeft een vloot van 206 Handysize en Supramax bulkcarriers waarvan 86 in eigen beheer. De rederij zegt de dagtarieven voor de Handysizes en Supramaxen met 7,870 dollar en 9,170 respectievelijk 54% en 39% boven de indexen gehouden te hebben. 

Supramax-operator Jinhui Shipping, die een vloot van 36 Supramaxen in eigendom heeft, ging het  een stuk slechter af. De rederij zag zijn verlies verder vergroten van 87 miljoen naar 379 miljoen dollar, voornamelijk door grote afschrijvingen. Jinhui schreef 325 miljoen dollar af op eigen schepen. Het operationele verlies van de rederij liep op tot 374 miljoen dollar. De omzet van het aan de beurs van Oslo genoteerde bedrijf daalde van 132,2 naar 83,3 miljoen dollar. ‘We hadden verwacht dat 2015 een moeilijk jaar zou worden, maar het blijkt ongehoord zwaar en een regelrechte kredietcrisis te zijn geworden’, schrijft CEO Ng Siu Fai in een verklaring. ‘De vrachttarieven liggen nu onder de operationele kosten en de waarde van activa is in een neerwaartse spiraal beland. Wij geloven dat deze markt niet houdbaar is voor alle rederijen.  Dusver verkeren er al een aantal gevestigde rederijen in financiële nood.’

Ook het Deense J.Lauritzen zag zijn verlies verder vergroten. Het operationele resultaat daalde met 51 miljoen tot 79 miljoen dollar. Het nettoresultaat van het bedrijf kwam op een verlies van 313 miljoen dollar uit, ten opzichte van 166 miljoen dollar een jaar eerder. De omzet daalde van 443 naar 349 miljoen dollar. J.Lauritzen is actief in de Handysize- en Supramax-markt en beheerde in 2015 gemiddeld een vloot van 80 Handysizes en 18 Supramaxen. De rederij noemt 2015 ‘het slechtste jaar in dertig jaar tijd’ en verwacht dat 2016 ‘gelijke niveaus’ zal laten zien.

Later deze week maken ook Norden, Scorpio en Diana Shipping hun cijfers bekend.

Laatst gewijzigd: 29 februari 2016 12:10