De containeroverslag in de Rotterdamse haven gaat weer aantrekken, zodra de nieuwe hypermoderne terminals op de Tweede Maasvlakte echt commercieel in bedrijf gaan.

Het havenbedrijf Rotterdam hoopt op die manier in 2016 de sterke overslagcijfers van vorig jaar te kunnen evenaren.

Rotterdam heeft vorig jaar meer goederen overgeslagen dan ooit te voren. De totale overslag groeide met 4,9% naar ruim 466 miljoen ton. De haven dankt het sterke resultaat echter vooral aan de toegenomen oliehandel. Rotterdam kon profiteren van de daling van de olieprijs. De containeroverslag liep daarentegen met 0,5% terug.

Een en ander heeft te maken met ontwikkelingen in de wereldeconomie, aldus topman Allard Castelein van het havenbedrijf. Rotterdams containersector had volgens hem onder meer last van de economische problemen in China. Hierdoor viel het verkeer met Azië in de tweede helft van het jaar wat terug. Verder speelde mee dat de terminals op de Tweede Maasvlakte nog in de testfase zaten en dus nog niet echt meededen.

Rotterdam kampt op het gebied van containers met stevige concurrentie van andere Europese havens. De haven van Antwerpen zag zijn containeroverslag vorig jaar juist flink toenemen.

Castelein benadrukte vrijdag op een persconferentie dat het havenbedrijf in 2016 weer volop investeert in het verbeteren en aantrekkelijker maken van de Rotterdamse haven. De beheerder van de haven steekt hierin zo'n 190 miljoen euro. De haventopman wees daarnaast op diverse projecten om de milieubelasting in de haven terug te dringen.

Het havenbedrijf probeert rederijen ook te overtuigen Rotterdam op hun routes twee keer aan te doen, als ze in Europa aankomen en als ze Europa weer verlaten. Daarnaast ligt er een plan klaar voor een zogeheten Container Exchange Route, om de Eerste en de Tweede Maasvlakte beter met elkaar te verbinden. Castelein hoopt dat de eerste fase van dat plan in 2018 klaar is.

Laatst gewijzigd: 18 januari 2016 10:24