Transportverzekeraar TVM is een proef begonnen om het wegvervoer veiliger te maken. Er doen 500 vrachtauto's en chauffeurs aan mee.

Met camera's wordt het rijgedrag van de chauffeur vastgelegd en met programmatuur ontwikkeld door transporttechnologiebedrijf Route42 wordt alles wat in en rondom de vrachtauto gebeurt geregistreerd.

TVM lanceert de proef op de BedrijfsautoRAI, die vandaag, dinsdag, zijn deuren opende. De bedoeling is om gegevens over alle incidenten, bijna-ongelukken en de vermoeidheid van de chauffeur op te slaan. De analyse daarvan moet het wegvervoer veiliger maken.

TVM wil samen met de bedrijfstak het aantal verkeersdoden als gevolg van ongelukken waarbij vrachtauto's zijn betrokken in 2020 tot nul terugbrengen. Vorig jaar waren er door zulke ongelukken dertig doden te betreuren. Er is al veel verbeterd aan de veiligheid, want in de jaren negentig waren het er jaarlijks ongeveer honderd.

Het zoeken is nog naar voldoende deelnemers voor de proef. Er zouden dertig tot vijftig bedrijven aan moeten meedoen, met samen het gewenste aantal van 500 vrachtauto's en chauffeurs. Ongeveer de helft van dat aantal is nu gevonden.

Volgens de verzekeraar is afleiding in de cabine, bijvoorbeeld door het gebruik van smartphones, de belangrijkste oorzaak van (bijna-)ongevallen met vrachtauto's. Ook een verkeerde schatting van de snelheid behoort tot de boosdoeners.

Paul Haverkamp, verantwoordelijk voor marketing en verkoop bij TVM, vindt dat bedrijven in het wegvervoer hun veiligheidsbeleid 'proactief' moeten maken. Volgens hem menen veel bedrijven dat ze nu al voldoende kennis in huis hebben om alle risico's de baas te kunnen, maar valt dat in de praktijk nog vaak tegen. Vaak wordt ook pas actie ondernomen na een incident of ongeval.

De veiligheidscultuur in de bedrijfstak moet daarom naar het hoogste niveau, dat van de directie, worden getild. Die moet zich verantwoordelijk voelen voor het rijgedrag van hun werknemers en samen met de verzekeraar zoeken naar methodes om schades en ongevallen tegen te gaan.

De te gebruiken camera's en andere apparatuur registreren alleen wat er in de cabine en op de weg gebeurt, maar brengen nooit de betrokken chauffeur in beeld. Wel wordt diens concentratieniveau gemeten.

Laatst gewijzigd: 20 oktober 2015 15:34